Halfjaar resultaten record 


 

Moederbedrijf Domino’s Pizza Nederland noteert record netto winstgroei van 56,7% en een omzetgroei van 29,6%

Op woensdag 17 februari publiceerde Domino’s Pizza Enterprises Limited (ASX:DMP), moederorganisatie van Domino’s Pizza Nederland, haar half jaar resultaten. Een record in groei, dankzij digitale omzet, productinnovaties en een sterke groei in het aantal geopende vestigingen.

DPE rapporteerde een netto winst van $45,6m, ruim 56% hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf heeft meer dan 1,700 vestigingen in Australië, Nieuw Zeeland, België, Frankrijk, Japan en Nederland. De omzetten over de 6 maanden vanaf 1 juli tot 31 december 2015 van de bestaande vestigingen (Same Store Sales) groeiden met meer dan 10%. De totaalomzet, inclusief nieuwe vestigingen, groeide met 29,6%.

Europa

Het bedrijf rapporteert in Europa een ongekende EBITDA groei van 108,1% als gevolg van digitale innovaties, een sterke groei van de marges en een recordhoge winstgevendheid bij haar franchisenemers.

De recent aangekondigde overname van 89 Pizza Sprint vestigingen in Frankrijk en de overname van 212 vestigingen van Joey’s Pizza in Duitsland zijn afgerond per 1 februari 2016 en derhalve niet meegenomen in de resultaten.

Nederland

Nederland is leidend in online verkopen die met maar liefst 31,1% toenamen. Meer dan 80% van de bezorgde orders worden nu digitaal geplaatst. Een overgroot deel hiervan wordt gedaan op een smartphone.

“Met onze digitale platform bieden we de consument oplossingen om bij ons te bestellen wanneer, hoe en waar zij dat wensen” aldus CEO Nederland & België Andre ten Wolde. “ook in de komende maanden staat de agenda propvol met nieuwe releases en digitale projecten, allemaal met het doel om de klant nog meer gemak en controle te bieden”.

In Nederland zijn op dit moment 175 vestigingen, de 200e vestiging in Nederland zal deze zomer geopend worden. Binnen de bestaande vestigingen worden al ruim 30% van de bezorgingen met e-bikes gedaan. Doel is dit tegen einde jaar 50% van de bestellingen met e-bikes te doen.

Nieuwe producten, gecreëerd door de Europese chef, vallen in de smaak bij de klanten van Domino’s. Hieronder vallen niet alleen nieuwe pizza’s, maar ook side items en desserts zoals de chocolade en karamel beignets. Nadruk wordt gelegd op het gebruik van lokale producten en het verbeteren van ingrediënten en maakproces, om kunstmatige smaak, kleur en bewaarstoffen volledig uit het menu te elimineren.

België

In België is het afgelopen jaar flink gewerkt aan de uitrol van hetzelfde digitale platform als in Nederland. De 34 vestigingen merken daar gelijk de resultaten van. “België is een land met een enorme potentie, er wordt meer pizza gegeten per hoofd van de bevolking dan in Nederland” zegt Andre ten Wolde. “Domino’s staat echter nog maar aan het begin in België, het is noodzakelijk het aantal vestigingen snel uit te breiden om landelijke marketing mogelijk te maken”.

PublicWebsiteResponsive V1.0.0-(1) [RD0003FF1B47F9 - 100.116.86.53 - NEU]