Elise (33): Dat ik mag bijdragen aan het geluk van anderen, dat is mijn ultieme geluk

Elise den Admirant introduceerde een aantal jaar geleden de functie van Happiness Coach. Een speciale rol die ze als eerste uitvoert binnen 11 winkels in de regio Zuid-Holland. Ze vertelt over wat deze functie precies inhoudt en wat werkgeluk voor haarzelf betekent.

IMG-1604.jpg
  • jpg

Niet nieuw in het vak

Elise is nu zo'n 2,5 jaar werkzaam als Happiness Coach, maar zeker niet nieuw in het vak. Ze vertelt: ''Ik heb 3 jaar lang mijn eigen coachingspraktijk gehad, waarbij ik vooral jongeren coachte op persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast heb ik in het verleden al veel gedaan met werkgeluk en ben ik ook voedingscoach geweest. Alle cursussen en trainingen die ik gedaan heb, komen samen in het vak van Happiness Coach. Ik doe precies de dingen die ik leuk vind én waar ik goed in ben.''

Samen een stukje wandelen

Elise helpt medewerkers op veel verschillende manieren. Zo geeft ze trainingen die bedoeld zijn voor het hele team, maar heeft ze ook geregeld één op één gesprekken met medewerkers. Elise: ''Ik ga langs in de winkels en dan voel ik wat de sfeer is. Ik maak met alle medewerkers een praatje, maar neem ook de tijd om één op één apart te zitten met hen. De fulltimers zie en spreek ik regelmatig, waardoor gesprekken vaak spontaan plaatsvinden tijdens een winkelbezoek. Met de collega's die parttime voor Domino's werken, plan ik vaker vooraf iets in. Wat betreft frequentie en inhoud zijn de gesprekken enorm verschillend. De één heeft behoefte aan iedere twee weken een intensief gesprek. De ander heeft genoeg aan eens per maand een korte update. Ook de vorm kan verschillen: van rustig ergens met elkaar in gesprek tot actief samen een stukje wandelen.''

Ontwikkelen van trainingen

Omdat er steeds meer winkels bijkomen is Elise aan het kijken of ze bepaalde processen kan standaardiseren, zodat andere mensen er mee aan de slag kunnen gaan. Ze vertelt: ''Ik maak momenteel een opsomming van dingen die ik vaak terugzie. Daar wil ik vervolgens een training omheen bouwen. Zo kunnen collega's zelf aan de slag met werkgeluk. Ik denk dat iedereen op de werkvloer altijd wel wat support kan gebruiken. Het zijn jonge mensen die in de bloei van hun leven staan en volop bezig zijn met hun eigen ontwikkeling. Ik ben blij dat ik ze daarmee kan helpen. Het liefst zou ik mezelf dan ook verdubbelen of verdriedubbelen, om zo iedereen volop support te kunnen bieden.''

Mentale én fysieke hulp

Hoe Elise het team in de winkel helpt? Ze vertelt: ''Voor iedereen heb ik een andere aanpak. Ik ben ook niet van puur praten, ik hou van praktische oefeningen om bepaalde dingen op te lossen. De meeste praktische dingen die ik meegeef verzin ik ‘on the spot’. Het helpen van het team gaat over lekker in je vel zitten, goed voor jezelf zijn. Maar ik ga ook verder dan dat: helpen bij het maken van de juiste studiekeuze of het aanwennen van een verantwoord voedingspatroon. Daarom krijgt iedereen in de winkels waar ik Happiness Coach ben vers fruit tijdens het werk.'

Werkgeluk(kig)

Als iemand die zich dagelijks bezighoudt met werkgeluk, weet Elise goed te omschrijven wat werkgeluk voor haarzelf betekent: ''Dat ik mag bijdragen aan het geluk van anderen, dat is mijn ultieme geluk. Ik ben echt gelukkig met mijn werk: ik ga naar huis met een voldaan gevoel na een werkdag, ik word uitgedaagd, doe veel nieuwe dingen, ik lach veel met mensen en heb het gevoel dat ik daadwerkelijk ergens aan bijdraag. En weet je wat het is: je hoeft niet iedereen op een ingewikkelde manier te helpen met spannende praktische oefeningen. Mensen willen gezien en gehoord worden. Soms is mijn luisterende oor al genoeg. De franchisenemer van de winkels, Sjoerd, en ik vinden allebei: blije werknemers zijn goede werknemers. Gelukkige werknemers zijn productiever, zorgen voor een beter team, zijn minder vaak ziek en blijven veel langer bij je werken. Als een teamlid ergens mee zit, is het fijn dat er iemand is waarmee je in gesprek kan gaan. Iemand die alle tijd en aandacht voor je heeft. Ik ben graag die persoon!''

Benieuwd naar het verhaal van franchisenemer Robin? Lees dat interview hier.

Over Domino's

Domino’s: wereld’s grootste pizza bezorg- en afhaalbedrijf.

Domino’s heeft wereldwijd ruim 20.000 vestigingen in meer dan 89 landen. De franchiseformule is sinds 1989 in Nederland gevestigd en heeft hier inmiddels meer dan 370 vestigingen. Als marktleider heeft Domino’s het grootste en meest geavanceerde delivery systeem, waardoor de koeriers jaarlijks zo’n 24 miljoen absoluut verse, warme en kwalitatief hoogstaande pizza’s bezorgen.

Domino’s Pizza Nederland maakt sinds april 2006 deel uit van Domino’s Pizza Enterprises Ltd (ASX: DMP). Met meer dan 8 verkochte pizza's per seconde en meer dan 3.800 winkels in 12 markten (Australië, Nieuw-Zeeland, Taiwan, Singapore, Cambodja, Maleisië, Frankrijk, Japan, Duitsland, België, Luxemburg en Nederland) draait het bij Domino's Enterprises Ltd. om het leveren van 's werelds lekkerste en meest veelzijdige menu opties. Voor meer informatie, ga naar www.dominos.nl.

Contactgegevens

Gerelateerde thema's

Ontvang het laatste Domino's nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL