Domino’s Pizza Enterprises Ltd, moedermaatschappij van Domino’s Nederland presenteert half jaar cijfers (eindigend december 2022)
- Prijsverhogingen voor de klanten hebben geleid tot een daling van het aantal klanten, met name bij bezorging.
- Verhoogde investeringen in het Europese netwerk (winkels en hoofdkantoor) om groei op lange termijn te realiseren, hebben ook gevolgen op korte termijn voor de marges.
- Gelet op de marktomstandigheden, toonden franchisenemers in het decemberkwartaal hun veerkracht, met Nederland en Duitsland als koplopers in Europa.
- Sterke vooruitgang op het gebied van dierenwelzijn door nieuwe initiatieven en partnerschappen. Het werk is erkend door Peta en CIWF.
Nieuwegein, 28 februari 2023- Domino's Pizza Enterprises (DPE), moederbedrijf van Domino’s Pizza Nederland, wil in de tweede helft van het boekjaar terugkeren naar een hogere Same Store omzet en winst, door nieuwe en bestaande klanten meer keuze en waarde te bieden. Dit maakte 's werelds grootste pizzaketen woensdag 22 februari jl. bekend tijdens de publicatie van de halfjaarcijfers. Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP) meldde dat de Europese activiteiten van het bedrijf werden geconfronteerd met aanzienlijke geopolitieke omstandigheden en de hoogste inflatie binnen de groep. De omzet was +1,3% hoger in lokale valuta, maar de winst was aanzienlijk lager door het effect van de inflatie en lagere volumes.
Domino's Pizza blijft zich richten op klantwaarde: goed product + goede service + imago tegen een betaalbare prijs. DPE Europe CEO André ten Wolde legt uit: "Onze Europese activiteiten zijn getroffen door de hoge inflatie op al onze markten. Door het doorberekenen van de stijgende kosten, is de klantfrequentie op meerdere markten gedaald, met name bij bezorging. Desalniettemin blijven de bezorgorders hoog in vergelijking met pre-COVID, dankzij nieuwe technologie (app) en een aantal geweldige nieuwe productontwikkelingen. Gelukkig blijft de wereldwijde vraag van klanten naar vers bereide, betaalbare maaltijden buitenshuis sterk. Dit geeft ons vertrouwen dat de kracht om deze uitdagingen op korte termijn te overwinnen."
Misja Vroom, Domino’s Nederland vult aan: “ik ben trots op de veerkracht die onze franchisenemers hebben getoond. Daarnaast laat de recente introductie van ovenfriet veel belovende resultaten zien. Ook in Nederland blijven we inzetten op het bieden van klantwaarde, winkelgroei en duurzaamheid.”
Het ESG-programma van het bedrijf, Domino's for Good, boekte mooie voortuitgang in het eerste half jaar van dit boekjaar. Domino's heeft zich gecommitteerd om actie te ondernemen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen volgens wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen (Science Based Targets). Het bedrijf richt zich op de belangrijkste impactgebieden van het bedrijf: Sustainable Stores & Operations, Responsible Sourcing en Sustainable Product Innovation.
Over Domino's
Domino’s: wereld’s grootste pizza bezorg- en afhaalbedrijf.
Domino’s heeft wereldwijd ruim 20.000 vestigingen in meer dan 89 landen. De franchiseformule is sinds 1989 in Nederland gevestigd en heeft hier inmiddels meer dan 370 vestigingen. Als marktleider heeft Domino’s het grootste en meest geavanceerde delivery systeem, waardoor de koeriers jaarlijks zo’n 24 miljoen absoluut verse, warme en kwalitatief hoogstaande pizza’s bezorgen.
Domino’s Pizza Nederland maakt sinds april 2006 deel uit van Domino’s Pizza Enterprises Ltd (ASX: DMP). Met meer dan 8 verkochte pizza's per seconde en meer dan 3.800 winkels in 12 markten (Australië, Nieuw-Zeeland, Taiwan, Singapore, Cambodja, Maleisië, Frankrijk, Japan, Duitsland, België, Luxemburg en Nederland) draait het bij Domino's Enterprises Ltd. om het leveren van 's werelds lekkerste en meest veelzijdige menu opties. Voor meer informatie, ga naar www.dominos.nl.
Contactgegevens
Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Jaarresultaten juli 2023 – juni 2024 van Domino's Pizza Enterprises Limited
Afgelopen woensdag kondigde Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP), het moederbedrijf van Domino’s Pizza Benelux, zijn jaarresultaten aan. Het bedrijf heeft in het afgelopen jaar overtuigend...
Succesvol Franchise Partner Myrthe Aartman: “Om de groei te zien van mijn team is fantastisch!”
Al bijna een jaar is Myrthe Aartman trotse Franchise Partner van de Domino’s vestiging in Bodegraven. Ze is doorgegroeid van parttime pizzamaker naar een succesvolle Franchise Partner. Myrthe verte...
Domino’s Pizza vermindert haar impact op het milieu dankzij nieuwe deegtrays en aanschaf elektrische vrachtwagens.
Door een van Domino’s nieuwste innovaties past er nu 80% meer deeg in een deegtray. Hierdoor vermindert de pizzaketen het aantal ritten om haar winkels te bevoorraden op jaarbasis met 884. Naast ee...
Financiële resultaten Domino's Pizza Enterprises Ltd. Voor het halfjaar eindigend in december 2023
Domino's Pizza Enterprises (DPE), moederbedrijf van Domino's Pizza Nederland, presenteerde op woensdag 21 februari 2024 haar financiële resultaten voor het halfjaar eindigend in december 2023.
35 jaar Domino’s in Nederland – Zo groeide de pizzaketen naar 374 vestigingen door heel het land
Vandaag viert Domino’s haar 35-jarig bestaan in Nederland. Met de komst van de pizzaketen in 1989 heeft de bezorging van warme maaltijden een enorme vlucht genomen. Vandaag de dag is Domino’s als g...