Domino’s Pizza Enterprises Ltd, moedermaatschappij van Domino’s Nederland presenteert half jaar cijfers (eindigend december 2022)
- Prijsverhogingen voor de klanten hebben geleid tot een daling van het aantal klanten, met name bij bezorging.
- Verhoogde investeringen in het Europese netwerk (winkels en hoofdkantoor) om groei op lange termijn te realiseren, hebben ook gevolgen op korte termijn voor de marges.
- Gelet op de marktomstandigheden, toonden franchisenemers in het decemberkwartaal hun veerkracht, met Nederland en Duitsland als koplopers in Europa.
- Sterke vooruitgang op het gebied van dierenwelzijn door nieuwe initiatieven en partnerschappen. Het werk is erkend door Peta en CIWF.
Nieuwegein, 28 februari 2023- Domino's Pizza Enterprises (DPE), moederbedrijf van Domino’s Pizza Nederland, wil in de tweede helft van het boekjaar terugkeren naar een hogere Same Store omzet en winst, door nieuwe en bestaande klanten meer keuze en waarde te bieden. Dit maakte 's werelds grootste pizzaketen woensdag 22 februari jl. bekend tijdens de publicatie van de halfjaarcijfers. Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP) meldde dat de Europese activiteiten van het bedrijf werden geconfronteerd met aanzienlijke geopolitieke omstandigheden en de hoogste inflatie binnen de groep. De omzet was +1,3% hoger in lokale valuta, maar de winst was aanzienlijk lager door het effect van de inflatie en lagere volumes.
Domino's Pizza blijft zich richten op klantwaarde: goed product + goede service + imago tegen een betaalbare prijs. DPE Europe CEO André ten Wolde legt uit: "Onze Europese activiteiten zijn getroffen door de hoge inflatie op al onze markten. Door het doorberekenen van de stijgende kosten, is de klantfrequentie op meerdere markten gedaald, met name bij bezorging. Desalniettemin blijven de bezorgorders hoog in vergelijking met pre-COVID, dankzij nieuwe technologie (app) en een aantal geweldige nieuwe productontwikkelingen. Gelukkig blijft de wereldwijde vraag van klanten naar vers bereide, betaalbare maaltijden buitenshuis sterk. Dit geeft ons vertrouwen dat de kracht om deze uitdagingen op korte termijn te overwinnen."
Misja Vroom, Domino’s Nederland vult aan: “ik ben trots op de veerkracht die onze franchisenemers hebben getoond. Daarnaast laat de recente introductie van ovenfriet veel belovende resultaten zien. Ook in Nederland blijven we inzetten op het bieden van klantwaarde, winkelgroei en duurzaamheid.”
Het ESG-programma van het bedrijf, Domino's for Good, boekte mooie voortuitgang in het eerste half jaar van dit boekjaar. Domino's heeft zich gecommitteerd om actie te ondernemen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen volgens wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen (Science Based Targets). Het bedrijf richt zich op de belangrijkste impactgebieden van het bedrijf: Sustainable Stores & Operations, Responsible Sourcing en Sustainable Product Innovation.
Over Domino's
Domino’s: wereld’s grootste pizza bezorg- en afhaalbedrijf.
Domino’s heeft wereldwijd ruim 18.000 vestigingen in meer dan 89 landen. De franchiseformule is sinds 1989 in Nederland gevestigd en heeft hier inmiddels 350 vestigingen. Als marktleider heeft Domino’s het grootste en meest geavanceerde delivery systeem, waardoor de koeriers jaarlijks zo’n 24 miljoen absoluut verse, warme en kwalitatief hoogstaande pizza’s bezorgen. Domino’s Pizza Nederland maakt sinds april 2006 deel uit van Domino’s Pizza Enterprises Ltd (DPE). DPE is in Australië beursgenoteerd en is de master franchisenemer voor het merk Domino’s Pizza in Australië, Nieuw-Zeeland, Taiwan, Singapore, Cambodja, Maleisie, Frankrijk, Japan, Duitsland, België, Luxemburg, Nederland en Denemarken. Voor meer informatie, ga naar www.dominos.nl.
Contactgegevens
-
- Marianne Kemps
- Head of corporate communications
- marianne.kemps@dominos.nl
- +31 (0)6 29 40 67 15
Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Bezorgers van Domino's maken zich klaar voor de donkere dagen
Van zaterdag 29 op zondag 30 oktober gaat de wintertijd in. Dit betekent dat veel mensen weer in het donker onderweg zijn. Zo ook maaltijdbezorgers. Net als elk jaar maken de bezorgers van Domino’s...
Domino's Pizza Enterprises kondigt nieuwe overnames aan tijdens de publicatie van haar jaarresultaten juli 2021-juni ...
De pizzaketen wil het meest efficiënte en duurzame Quick Service Restaurant in de bezorgmarkt worden.
Amsterdam viert Koningsdag op het water mét pizza
Vandaag viert Nederland Koningsdag als vanouds. Zo ook in de hoofdstad, waar feestvierders de verjaardag van de koning traditiegetrouw op de Amsterdamse grachten vieren. Domino’s bezorgde daarom sp...
A better slice for everyone
Group Chief Procurement Officer John Harney talks about the shift his team has made from focusing on 'the lowest unit price' to building long term relationships with partners where innovation and n...