Dit weekend gaat de klok een uur terug. Daarmee wordt het voor bezorgers van Domino’s, die meer dan 80% van hun bezorgritten in de avonduren afleggen, nog belangrijker om goed zichtbaar te zijn in het verkeer. Twee Domino’s vestigingen in Enschede starten daarom een test met Blinky: een innovatieve zichtbaarheidsoplossing, ontwikkeld door studenten. Dit interactieve verlichtingssysteem op de bezorgjas staat in contact met de fiets en maakt bezorgers nog beter zichtbaar voor andere verkeersdeelnemers wanneer zij afslaan en remmen. De testperiode start op zaterdag 28 oktober en zal gedurende de wintermaanden lopen.
Bijna alle fietsers (95%*) vinden het gevaarlijk om in het donker geen verlichting aan te hebben. En hoewel slechts 10%* van alle fietskilometers worden afgelegd in het donker, vindt maar liefst 20%* van de ongevallen in het donker plaats. Goede zichtbaarheid in het donker is dus van groot belang voor de veiligheid in het verkeer.
De bestellingen van Domino’s worden zoveel mogelijk op de elektrische fiets bezorgd. Dat is veilig en duurzaam. Manon Stoutjesdijk, PR specialist bij Domino’s Nederland, vertelt: ‘’In de wintermaanden worden meer dan 80% van onze bezorgritten afgelegd in het donker. Het heeft daarom onze hoogste prioriteit dat onze bezorgers zich veilig voelen én goed zichtbaar zijn voor andere weggebruikers. Daar treffen we al veel maatregelen voor, maar we kijken altijd hoe het nog beter kan. Zo zijn we in contact gekomen met het team achter Blinky.’’
Blinky is een concept dat is ontworpen door vijf studenten aan de Universiteit Twente. Het betreft een uniek verlichtingssysteem dat is bevestigd op de jas van de pizzabezorger. Zo is naast de gebruikelijke verlichting aan de voor- en achterzijde van de fiets, ook het rugoppervlak van de fietser duidelijk verlicht. Met behulp van een richtingsaanwijzer op de fiets kan de bezorger aangeven of hij/zij naar links of rechts gaat. Ook wanneer de bezorger remt, is dit zichtbaar op de rug. Dit maakt de fietser beter zichtbaar voor andere weggebruikers.
Domino’s is de eerste partij in Nederland die gaat testen met dit unieke concept. Op zaterdag 28 oktober worden de eerste Blinky’s in gebruik genomen. Manon Stoutjesdijk vertelt: ‘’In de eerste week testen we vooral de praktische bruikbaarheid: werkt alles naar behoren? Moeten er nog kleine aanpassingen worden verricht? In de periode daarna draait het vooral om de beleving van de bezorgers: helpt het middel hen om nog beter zichtbaar te zijn in het verkeer? Hoe ervaren zij hun werkzaamheden in de wintermaanden met behulp van dit verlichtingssysteem? Hoe is hun gevoel van veiligheid? ‘’
Blinky is een zichtbaarheidsoplossing die wordt getest als aanvulling op de gebruikelijke veiligheidsmaatregelen die Domino’s treft in het verkeer: het verplicht dragen van een fietshelm, het volgen van de gedragsregels van Veilig Verkeer Nederland en het doen van een verplichte online veiligheidstraining. Fietsen dienen in optimale conditie te zijn en voorzien van standaard fietsverlichting.
Meer weten over deze pilot, Domino’s visie op veiligheid of Blinky? Neem dan contact op met Manon Stoutjesdijk, PR specialist bij Domino’s Nederland via:Manon.Stoutjesdijk@dominos.nl en/of 06 21 99 32 06
Over Blinky
Blinky is bedacht door vijf studenten aan de Universiteit Twente. Zij hebben deze innovatie ontwikkeld van project voor de Universiteit tot een heuse onderneming. Met Blinky streven zij ernaar de zichtbaarheid van fietsers in het donker te bevorderen en daarmee een bijdrage te leveren aan de veiligheid van weggebruikers. Meer informatie over deze innovatieve zichtbaarheidsoplossing is te vinden via: https://www.bikeblinky.com/
Over Domino's
Domino’s: wereld’s grootste pizza bezorg- en afhaalbedrijf.
Domino’s heeft wereldwijd ruim 18.000 vestigingen in meer dan 89 landen. De franchiseformule is sinds 1989 in Nederland gevestigd en heeft hier inmiddels 350 vestigingen. Als marktleider heeft Domino’s het grootste en meest geavanceerde delivery systeem, waardoor de koeriers jaarlijks zo’n 24 miljoen absoluut verse, warme en kwalitatief hoogstaande pizza’s bezorgen.
Domino’s Pizza Nederland maakt sinds april 2006 deel uit van Domino’s Pizza Enterprises Ltd (ASX: DMP). Met meer dan 8 verkochte pizza's per seconde en meer dan 3.800 winkels in 12 markten (Australië, Nieuw-Zeeland, Taiwan, Singapore, Cambodja, Maleisië, Frankrijk, Japan, Duitsland, België, Luxemburg en Nederland) draait het bij Domino's Enterprises Ltd. om het leveren van 's werelds lekkerste en meest veelzijdige menu opties. Voor meer informatie, ga naar www.dominos.nl.
Contactgegevens
-
- Manon Stoutjesdijk
- PR specialist NL & BE
- manon.stoutjesdijk@dominos.nl
- +31 (0)6 21 99 32 06
-
- Marianne Kemps
- Head of corporate communications
- marianne.kemps@dominos.nl
- +31 (0)6 29 40 67 15
Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Domino's CEO Misja Vroom vertelt over zijn 30 jaar bij Domino’s
Tijdens de franchisebeurs op 6 oktober 2023, vertelt Misja Vroom hoe hij bijna 30 jaar geleden bij Domino's is gestart en welk carrièrepad hij heeft doorlopen. Lees hier het verslag van zijn presen...
Zo bezorgt Domino’s 4500 verse pizza’s in 3 uur tijd
Op dinsdag 29 augustus 2023 ontving Domino’s haar grootste bestelling ooit: in een periode van 3 uur tijd bezorgden Domino’s vestigingen in Amsterdam maar liefst 4500 pizza’s, bestemd voor de Intre...
Jaarresultaten Domino’s Pizza Enterprises Limited Juli 2022 – Juni 2023
Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP), moederbedrijf van Domino's Pizza Nederland publiceerde afgelopen woensdag haar jaarresultaten.
Domino’s gaat samenwerking aan met TicketSwap voor nieuwe wervingscampagne
Helemaal jezelf kunnen zijn, is een van de belangrijkste redenen om te kiezen voor een nieuwe baan. Niet alleen op de werkvloer, maar ook buiten werktijd wil Domino’s stimuleren dat werknemers zich...