In Europa vormen sterke prestaties in de Benelux en verbetering in Duitsland tegengewicht voor uitdagingen in Frankrijk.
• Sterke prestaties in Australië en de Benelux, en verbeteringen in Duitsland en Zuidoost-Azië, maar tegengewicht door uitdagingen in Japan en Frankrijk.
• Eerste vooruitgang geboekt bij het realiseren van besparingen om te herinvesteren in toekomstige groei. Aan de optimalisatie van kosten en vereenvoudiging van de business moet echter nog gesleuteld worden.
• Domino’s richt zich op een hogere winstgevendheid per vestiging om toekomstige groei te stimuleren – met prioriteit voor groei van vergelijkbare winkelomzet (Same Store Sales of SSS) in combinatie met selectieve uitbreiding van nieuwe vestigingen.
• Netwerkomzet: -2,9% tegenover dezelfde periode vorig jaar naar $2,08B, inclusief negatieve wisselkoerseffecten en winkelsluitingen
• Winstgevendheid franchisenemers: +13,7% naar $96,400 EBITDA over een lopende periode van 12 maanden
• Interimdividend: 55,5 cent per aandeel (ongefrankeerd); volledig gewaarborgd DRP blijft van kracht voor H1 25
Domino’s Pizza Enterprises Ltd (ASX: DMP) heeft vandaag de halfjaarresultaten bekendgemaakt voor de periode tot 29 december 2024, met een EBIT van de Groep van $100,6 miljoen. Dit resultaat werd voorgesteld in de recente trading update: 6,7% lager dan in dezelfde periode vorig jaar (H1 24) en 0,7% hoger dan in de voorafgaande zes maanden (H2 24).
Een sterke winstgroei in Australië (EBIT +7,6% naar $67,7m) werd tenietgedaan door zwakkere prestaties in Azië (-19,0% naar $17,0m) en Europa (-11,1% naar $32,3m) waarbij vooral Japan en Frankrijk verscherpte aandacht krijgen om hun ondermaatse resultaten aan te pakken.
Het management heeft doortastende maatregelen genomen om directe besparingen te realiseren, waaronder de recente aankondiging om 205 verlieslatende winkels te sluiten. Deze ingreep maakt deel uit van een uitgebreide bedrijfsherziening die erop gericht is Domino’s eenvoudiger en consistenter te maken.
Ondanks economische uitdagingen blijft Domino’s veerkrachtig en vergroot het zijn marktaandeel, gedreven door een sterk merk en een menu met hoogwaardige en betaalbare gerechten.
• Australië & Nieuw-Zeeland (SSS +0,6%): Aanhoudende groei van de vergelijkbare winkelomzet, bovenop de zeer sterke omzet in dezelfde periode vorig jaar dankzij de introductie van nieuwe producten en operationele uitmuntendheid.
• Azië (SSS -4,2%): zwakkere resultaten in Japan in H1, ondanks positieve resultaten in de kerstperiode, gecompenseerd door positieve prestaties in Zuidoost-Azië, waar Taiwan en Maleisië externe tegenwind overwonnen en H1 afsloten met een SSS-groei van meer dan 10%.
• Europa (SSS +0,6%): Een zeer mooi resultaat dankzij de nieuwe Benelux-brandingcampagne “Honour the Craving”, en een verbetering in Duitsland na de zeer succesvolle Doner-actie.
CEO en Managing Director Mark van Dyck zei: “Tijdens onze recente trading update hebben we de eerste resultaten bekendgemaakt van een grondige operationele en financiële herziening met als doel Domino’s eenvoudiger en beter te maken. Dit omvatte besluitvaardige acties, zoals het sluiten van verlieslatende winkels en kostenbesparingen, zodat we opnieuw kunnen investeren in groei.'
“Deze stappen zijn slechts het begin van een brede bedrijfsherziening die nog steeds loopt. Het doel is om de winstgevendheid te verbeteren, de samenwerking met franchisepartners te versterken en het bedrijf voor te bereiden op duurzame langetermijngroei en een beter rendement voor aandeelhouders.''
“Kostenbeheersing en omzetgroei vormen een krachtig samenspel in onze business: ons model biedt sterke hefboomwerking voor winkels naarmate hun omzet stijgt, maar we weten dat er ons nog veel te doen staat.''
“De winstgevendheid van onze franchisepartners is met +13,7% gestegen, wat een belangrijke stap is om onze groeimotor opnieuw op gang te brengen. Voorts onderstreept dit de noodzaak en urgentie van verdere besparingen en omzetgroei.'
“Deze resultaten tonen aan dat we vroege vooruitgang boeken, maar er is nog werk aan de winkel om waarde te herstellen voor onze aandeelhouders, franchisepartners en klanten. Terwijl we dit proces voortzetten, zullen we prioriteit geven aan duurzame groei van de vergelijkbare winkelomzet, net als andere retailers, met selectieve uitbreiding van het aantal winkels.”
“De prestaties in onze leidende markten, Australië en de Benelux, bewijzen dat groei binnen onze sector en de QSR-markt mogelijk is. Dit bereiken we door de klant centraal te stellen, met kwalitatieve producten, meerwaarde, effectievere marketing, en een naadloze bestelervaring.''
“We passen deze inzichten toe op onze andere markten, met speciale aandacht voor het verbeteren van de prestaties in Japan en Frankrijk. Onze recente beslissing om 205 verlieslatende winkels te sluiten, waarvan 172 in Japan, onderstreept dat we de nodige stappen nemen om kapitaal vrij te maken en te herinvesteren in duurzame groei op de lange termijn.''
“Domino's opereert in een veerkrachtige, wereldwijde pizzamarkt met een aanzienlijk groeipotentieel. We blijven onze plannen om dat potentieel te benutten de komende maanden actief delen met onze franchisepartners en aandeelhouders.”
Domino’s ondergaat een diepgaande operationele en financiële herziening om het bedrijf eenvoudiger en consistenter te maken.
We implementeren momenteel top- en bottom-line initiatieven om verdere groei te stimuleren, waaronder:
• Kostenoptimalisatie, onder meer door de sluiting van verlieslatende winkels, met > $34 miljoen aan jaarlijkse netwerkbesparingen
• Groei van de vergelijkbare winkelomzet door middel van initiatieven gericht op kwalitatieve producten, meerwaarde en een betere klantervaring. Dit omvat transparantere en consistentere prijszetting, om drempels voor nieuwe klanten weg te nemen.
Dit plan draait niet om beloftes, maar om actie en resultaten.Mark van Dyck, CEO Domino's Pizza Enterprises Ltd.
“De stappen die we vandaag zetten, stellen ons in staat een langetermijnstrategie uit te rollen die Domino’s verder zal laten groeien in grote, gevestigde markten met nog veel groeipotentieel. In Duitsland zijn we marktleider met een marktaandeel dat drie keer zo groot is als dat van onze grootste concurrent, terwijl we nog maar een derde van het land bedienen. In de Benelux hebben we 95% merkbekendheid en een winkelnetwerk dat groter is dan dat van elke andere QSR-concurrent. In Australië vertegenwoordigen we meer dan de helft van de pizzamarkt, maar beslaan we nog maar 5% van de totale QSR-markt.''
''Maar om ons langetermijnpotentieel te realiseren, moeten we Domino’s eenvoudiger en consistenter maken: een vereenvoudigd aanbod voor klanten, een efficiëntere kostenstructuur en gestroomlijnde franchiseactiviteiten om ons aandeel op de pizzamarkt te vergroten en waarde te creëren voor onze klanten, franchisepartners en aandeelhouders. Dit zijn onze directe prioriteiten.”
Ons succes ligt in het versterken van het Domino’s-merk, het beter benutten van onze leidende marktposities, het investeren in onze franchisepartners, het consequent leveren van hoogwaardige producten en klantervaringen, en het vertellen van ons verhaal met transparantie en passie. Ik ben ervan overtuigd dat we het eenvoudiger zullen maken om klant te zijn én klanten ook zullen aanmoedigen om vaker terug te komen.''
“We blijven vastberaden om terug te keren naar winstgevende groei en hogere rendementen te realiseren voor zowel onze franchisepartners als aandeelhouders. Hoewel er uitdagingen blijven, zien we geleidelijk aan vooruitgang. We begrijpen de urgentie van deze taak en nodigen aandeelhouders uit om onze voortgang op de voet te volgen,” besluit dhr. van Dyk.
De Raad van Bestuur heeft een ongefrankeerd interim-dividend van 55,5 cent per aandeel vastgesteld, gelijk aan het interim-dividend van 2024. Dit dividend valt onder een volledig gewaarborgd DRP (dividendherbeleggingsplan), met een registratiedatum op 4 maart 2025 en uitbetaling op 2 april 2025.
Meer informatie over dit bericht en onze commitments vind je hier.
Over Domino's
Domino’s: wereld’s grootste pizza bezorg- en afhaalbedrijf.
Domino’s heeft wereldwijd ruim 20.000 vestigingen in meer dan 89 landen. De franchiseformule is sinds 1989 in Nederland gevestigd en heeft hier inmiddels meer dan 370 vestigingen. Als marktleider heeft Domino’s het grootste en meest geavanceerde delivery systeem, waardoor de koeriers jaarlijks zo’n 24 miljoen absoluut verse, warme en kwalitatief hoogstaande pizza’s bezorgen.
Domino’s Pizza Nederland maakt sinds april 2006 deel uit van Domino’s Pizza Enterprises Ltd (ASX: DMP). Met meer dan 8 verkochte pizza's per seconde en meer dan 3.800 winkels in 12 markten (Australië, Nieuw-Zeeland, Taiwan, Singapore, Cambodja, Maleisië, Frankrijk, Japan, Duitsland, België, Luxemburg en Nederland) draait het bij Domino's Enterprises Ltd. om het leveren van 's werelds lekkerste en meest veelzijdige menu opties. Voor meer informatie, ga naar www.dominos.nl.
Contactgegevens
-
- Mees van Duin
- Junior Communicatieprofessional BENELUX
- Mees.vanduin@dominos.nl
- 0031 6 27327610
Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Domino’s For Good Day: Domino’s doneert 1 euro per verkochte My Domino’s Box aan het goede doel.
Op 21 februari doneert Domino's 1 euro per My Domino's Box aan de Domino's Foundation. Help mee een positieve impact te maken in Nederland.
Jaarresultaten juli 2023 – juni 2024 van Domino's Pizza Enterprises Limited
Afgelopen woensdag kondigde Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP), het moederbedrijf van Domino’s Pizza Benelux, zijn jaarresultaten aan. Het bedrijf heeft in het afgelopen jaar overtuigend...
Succesvol Franchise Partner Myrthe Aartman: “Om de groei te zien van mijn team is fantastisch!”
Al bijna een jaar is Myrthe Aartman trotse Franchise Partner van de Domino’s vestiging in Bodegraven. Ze is doorgegroeid van parttime pizzamaker naar een succesvolle Franchise Partner. Myrthe verte...
Domino’s Pizza vermindert haar impact op het milieu dankzij nieuwe deegtrays en aanschaf elektrische vrachtwagens.
Door een van Domino’s nieuwste innovaties past er nu 80% meer deeg in een deegtray. Hierdoor vermindert de pizzaketen het aantal ritten om haar winkels te bevoorraden op jaarbasis met 884. Naast ee...